X
تبلیغات
نماشا
رایتل
چهارشنبه 3 تیر 1388 ساعت 10:44

شاید اولین راه براى جوانتر شدن به نظر بیشتر افراد جراحى پلاستیک باشد. اما این گزینه همیشه بهترین راه نیست، شما مى توانید با تصحیح روحیاتى که صرفا سن شما را بالا مى برند و به سلامتتان نیز آسیب وارد مى سازند، بدون جراحی، زمان را به عقب باز گردانید. در این قسمت 10 نمونه از رفتار ناسالمى که باعث بالا رفتن سن مى شود را ذکر کرده ایم. در ادامه راه حل هاى ترک و مبارزه با آنها را نیز بررسى نموده ایم.

ده مهم فرمان برای پیر شدن

شاید اولین راه براى جوانتر شدن به نظر بیشتر افراد جراحى پلاستیک باشد. اما این گزینه همیشه بهترین راه نیست، شما مى توانید با تصحیح روحیاتى که صرفا سن شما را بالا مى برند و به سلامتتان نیز آسیب وارد مى سازند، بدون جراحی، زمان را به عقب باز گردانید. در این قسمت 10 نمونه از رفتار ناسالمى که باعث بالا رفتن سن مى شود را ذکر کرده ایم. در ادامه راه حل هاى ترک و مبارزه با آنها را نیز بررسى نموده ایم.

 

استرس بیش از اندازه

از زمان غارنشین ها به بعد، رفته رفته استرس در انسان ها افزایش پیدا کرد. همانطور که مطلع هستید استرس، واکنش سیستم ایمنى بدن را کاهش مى دهد، ریسک ابتلا به بیمارى هاى قلبى را افزایش داده و به طور کلى احساس نا خوشایندى در ما ایجاد مى کند. دکتر "الیسا اپل" استاد روانپزشکى دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو ثابت کرده است که استرس بیش از اندازه برروى تک تک سلول ها تاثیر سوء مى گذارد و باعث مى شود پیش از اینکه سلول ها به رشد کامل برسند، پیر شوند. این امر تا حد بسیار زیادى سیستم ایمنى بدن را مورد حمله قرار داده و منجر به تضعیف آن مى شود. به عنوان مثال مادرانى که فزرندانشان به نحوى دچار بیمارى هستند، تحت فشار بیش از حدى قرار مى گیرند. پیرى زودرس یک مشخصه کاملا بدیهى در این دست افراد مى باشد. راه حل چیست؟ دکتر اپل اظهار مى دارد که : "پیش از هر چیز باید این مشکل را قبول کنید و علائم آنرا با خود تحلیل و بررسى نمایید. تپش قلب، و تعرق از نمونه هاى بارز این بیمارى هستند. یک راه حل آنى و مفید نفس عمیق است. از نظر پزشکى این نوع نفس، "تنفس دیافراگمی" نامیده مى شود. اما راه حل مشکل تر و زمان بر این است که در برنامه خود وقتى را به انجام کارهایى اختصاص دهید که استرس شما را کاهش مى دهند.


مصرف الکل

شکى وجود ندارد که مصرف الکل ارتباط مستقیمى با افزایش استرس دارد. سعى کنید از مصرف الکل خوددارى کنید. در غیر اینصورت ریسک ابتلا به بیمارى هایى نظیر سکته، سرطان کلیه، حنجره و سینه در فرد افزایش پیدا مى کند.


تحرک بسیار کم

دکتر "ویلیلام جى ایوان" استاد تغذیه، پیرى زودرس، و فیزویولوژى در دانشگاه علوم پزشکى آرکانزاس معتقد است که: "کم تحرکى یکى از مشکلاتى است که بیشتر انسان ها به آن مبتلا هستند. حتى افزایش میزان کمى فعالیت مى تواند عمر شما را طولانى تر کند، از اضافه وزنى جلوگیرى مى کند، استرس ا کاهش داده و در برخى موارد از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیرى مى کند. دکتر ایوان در ادامه سخنان خود اظهار مى دارد که : "فقط باید تصمیم بگیرید که کمى فعال تر از گذشته باشید. مى توانید ماشین خود را کمى دور تر از محل کار پارک کنید و به جاى استفاده از آسانسور از راه پله بالا روید. زمانى که به انجام این کارها عادت کردید، آنگاه مى توانید نرمش و ورزش را شروع کنید و طبق دستور سازمان کنترل بیمارى هاى فراگیر برنامه خود را دنبال کنید. این سازمان به تمام افراد پیشنهاد مى کند تا درحدود 30 دقیقه (و یا بیشتر) در طول روز پیاده روى کند.


مصرف بیش از اندازه چربى هاى اشباع شده

چربى هاى اشباع شده که در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، و کره به وفور یافت مى شوند مى توانند میزان کلسترول "بد" و به طور کلى کلسترول نهایى خون را افزایش داده و شما را مستقیما به سمت بیمارى هاى قلبى هدایت کنند. از رژیم هاى غذایى تک اشباعى نظیر روغن زیتون، و بادام زمینی؛ و همچنین انواع غیر اشباع شده آن مانند روغن هاى گیاهى و ذرت استفاده کنید. دکتر ایوان اینطور مى گوید که " هر چند با استفاده از رژیم و شیوه غذاى مدیترانه اى ممکن است وزن شما کاهش پیدا نکند، اما حداقل سلامت بدن تضمین خواهد شد." بر طبق دستورالعمل هاى غذایى که از سوى سازمان تغذیه امریکا منتشر شده است، افراد باید میزان مصرف چربى هاى اشباع شده خود در طول یک روز را به رقمى در حدود 10 در صد و یا پایین تر از آن برسانند.


سیگار کشیدن

بیش از 5/1 درصد بزرگسالان آمریکا که برابر با 46 میلیون نفر مى شود، هنوز به استعمال سیگار عادت دارند. به جاى کشیدن سیگار مى توانید از قرص هاى نیکوتین دار که امروه به عنوان جابگزین مناسبى براى سیگار به شمار مى روند، استفاده کنید، با این کار ریسک ابتلا به سرطان و پیرى زودرس را تا حد بسیار زیادى کاهش داده اید. در بررسى 123 مطالعه مختلف که در سال 2004 منتشر شد، افرادى که براى ترک سیگار از آدامس هاى نیکوتین دار و سایر جایگزین ها استفاده مى کردند، خیلى راحت تر از افرادى که فقط با اتکا به اراده، قصد ترک سیگار را داشتند، موفق شدند.


تنفس هواى آلوده

تنفس هواى آلوده منجر به سرفه، سوزش چشم ها، آسم و سایر بیمارى هاى تنفسى مى شود. گفتنش آسان است؛ اما سعى کنید تا جایى که امکان دارد در روزهایى که آلودگى هوا بالاى حد هشدار دهنده مى رسد، از خانه خارج نشوید.


قرار گرفتن بیش از اندازه در نور خورشید

هر ساله بیش از یک میلیون آمریکایى متوجه مى شوند که مبتلا به سرطان پوست شده اند. در حدود 55000 نفر نیز مبتلا به حادترین حالت این بیمارى یعنى همان "ملانوما" شده و به کام مرگ فرو مى روند. مى بایست تا آنجایى که مى توانید از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از کرم هاى ضد آفتابى با درجه مقاومت حداقل 15 استفاده کنید. با این کار هم از ابتلا به سرطان پوست جلوگرى مى کنید و هم بروز چین و چروک پوست.

 

کم خوابى

در زمان هاى قدیم کم خوابى نوعى علامت افتخار به شمار مى رفت، اما امروزه همه مى دانند که کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشار خون، و مشکلات حافظه مى شود. این علائم حتى در جوانان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. "رونالد کلاتس" رییس آکادمى داروى هاى ضد پیرى شیکاگو معتقد است که: " اتاق خواب خود را پاک سازى کنید تا تبدیل به بهترین مکان براى خوابیدن شود، تلویزیون و سایر وسایلى که به نحوى حواس شما را پرت مى کنند، از آنجا دور نگه دارید. از پرده هایى استفاده کنید که اندکى تیره تر هستند تا نور اتاق کم شده و تاریک تر شود.


اضافه وزن

چاقى بیش از اندازه خطر بیمارى هاى قلبی، دیابت، و حتى سرطان را افزایش مى دهد. این امر در حالى است که 64 در صد از آمریکایى ها دچار اضافه وزن هستند. محققان معتقدند که توانایى در حفظ رژیم غذایی، خیلى مهمتر از نوع رژیم است. دانشمندان چندین رژیم غذایى مختلف را مورد بررسى قرار دارند و نتیجه تحقیقات خود را در ژورنال سازمان تغذیه آمریکا به چاپ رساندند. پژوهش هاى آنها حاکى از این امر بود که در میان افرادى که رژیم گرفته بودند آنهایى موفق به کاهش وزن شدند که بیشترین زمان ممکن، رژیم را رعایت کرده بودند. بنابراین رمز موفقیت این است که: رژیمى انتخاب کنید که مطابق با شیوه زندگیتان بوده و احتمال حفظ آن بیشتر باشد.


مصرف شکر فراوان

مصرف شکر به طور بى رویه، باعث بروز چاقى و احتمالا بیمارى هاى قلبى مى شود. متخصصان تغذیه پیشنهاد مى کنند در یک رژیم غذایى 2200 کالری، مى بایست میزان مصرف " افزودنى هاى شیرین" که در اسنک ها و شیرینیجات به وفور یافت مى شود، به 12 قاشق چایخورى در طول روز کاهش پیدا کند. بر طبق اطلاعات دپارتمان کشاورزى امریکا در سال 2000 مصرف این ماده در حدود 31 قاشق در روز براى هر فرد تخمین زده شده است. براى کاهش این مقدار باید از میوه ها، و سبزیجات شیرین استفاده کنید تا میل شما به شیرینى نیز کاهش پیدا کند. برچسب روى محصولات مختلف غذایى را به دقت بررسى کنید تا میزان شکر مصرفى را به حداقل برسانید.

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کد ثانیه شمار